De Motor |
Het luchtfilter is vergroot voor meer opbrengst en het
inlaatspruitstuk is een dubbel "komma" model geworden. Dit levert veel meer
flow op, waardoor de brandstof injectors gemiddeld 30% groter moesten worden
en nu alle cilinders even veel lucht krijgen.
De riemaandrijving van de charger is wel gebleven, omdat een tandwiel
aandrijving bij het Green Monster team voor te veel problemen zorgt. Met
kabelspanners is bij ons de constructie verstevigd, waardoor de belt goed
blijft zitten.
Daarnaast zijn er na de crash in Zwolle speciaal gemaakte "Griffon" drijfstangen in gezet (eigenbouw van Henk Pastoor)
Deze motor is echt een heel stuk sterker geworden. De trekker is bijna niet meer in toom te houden!
De blower heeft plaatsgemaakt voor de procharger. De inlaatbak van
de blower is nog wel blijven zitten.
In 2011 wordt het inlaatspruitstuk nog vervangen en wordt de
belt-aandrijving omgebouwd naar een tandwielkast, omdat de blowerbelt er
steeds af loopt.
Een nieuwe inlaatbak zorgt er voor dat er steeds meer cilinders voldoende lucht
krijgen.
De blower staat nu vast op de koppen in plaats van de bak. Zo blijft hij recht
staan en blijven de blowerbelts beter heel.
Voorzien van een hi-helix blower die serieus meer lucht geeft.
Hier is de nieuwe scoop. 2.5 kilo gewichtsbesparing en een stoere blik gekregen.
Als basis voor onze motor gebruiken we nu een Rover Meteor V12. Deze motor is ontwikkeld na de tweede wereld oorlog door de Engelsen. Als basis diende de Rolls Royce Merlin. Deze is aangepast voor gebruik op het land door de autofabriek Rover.
Hij is gebruikt in de Centurion tanks die nog overal ter wereld dienst hebben gedaan.
Standaard had hij zo rond de 650 pk bij een toerental van 2250 toeren. De inhoud is 1649 cubic inch, oftewel 27 liter.
De Centurion tank woog 50 ton! En onze mini maar 950 kilo. Dus moest de motor van ruim 800 kilo wat lichter gemaakt worden.
- Voorkant er af
- achterkant met nokkenasaandrijving, oliepomp, brandstofpomp er af
- koppen afgefreesd, kleppendeksels weggegooid
- carterpan er af
- motorsteunen er af
- koelsysteem en watermantels rond de cilinderbussen er af.
- zuigers en drijfstangen naar het oud ijzer.
Maar ja... dan blijft er niet veel over, dus moest er weer wat bij...
- Pro-charger voor een flinke zucht meer lucht
- lichtere kleppen, met dunnere klepstelen en sterkere klepveren
- titanium dwarsversteviging in het onderblok
- speciaal gemaakte drijfstangen en bouten
- lichtere en beter passende aluminium zuigers
- de compressie verhogen met kortere cilinderbussen (van 1:7 naar 1:9)
- aluminium carterpan
- nieuwe kleppendeksels en voor- en achterkant van de kop.
- 3-voudig oliesysteem met 3 pompen
- 2 traps methanol injectie met drukgeregelde opbrengst.
- luchtklep tussen de charger en de motor met overdrukventiel.
- uitlaten van heel dun rvs
- 2 voudige electronische onsteking met tijdverschil tussen in en uitlaat.
- een derde onstekingstijdstip om te kunnen starten
- motorsteunen
- datalogger om de boel in de gaten te houden.
- 3 plaats koppeling met extra dunne tussenplaten in een titanium bellhousing
en nog heeeeeeeeeel veel kleine dingetjes...
Terug |