De Motor

 
 

Versie 2012

 
 
De motor is bijna 15 cm naar voren geschoven op het frame.
De riemaandrijving van de procharger is vervangen door een tandwielkast (Vreeman) tussen de motor en de koppeling.
Deze opstelling levert ook meer inlaatdruk en dus nog meer vermogen.

Versie 2011

Het luchtfilter is vergroot voor meer opbrengst en het inlaatspruitstuk is een dubbel "komma" model geworden. Dit levert veel meer flow op, waardoor de brandstof injectors gemiddeld 30% groter moesten worden en nu alle cilinders even veel lucht krijgen.
De riemaandrijving van de charger is wel gebleven, omdat een tandwiel aandrijving bij het Green Monster team voor te veel problemen zorgt. Met kabelspanners is bij ons de constructie verstevigd, waardoor de belt goed blijft zitten.

Daarnaast zijn er na de crash in Zwolle speciaal gemaakte "Griffon" drijfstangen in gezet (eigenbouw van Henk Pastoor)

Deze motor is echt een heel stuk sterker geworden. De trekker is bijna niet meer in toom te houden!

 

Versie 2010

De blower heeft plaatsgemaakt voor de procharger. De inlaatbak van de blower is nog wel blijven zitten.
In 2011 wordt het inlaatspruitstuk nog vervangen en wordt de belt-aandrijving omgebouwd naar een tandwielkast, omdat de blowerbelt er steeds af loopt.


Versie 2008

Een nieuwe inlaatbak zorgt er voor dat er steeds meer cilinders voldoende lucht krijgen.
De blower staat nu vast op de koppen in plaats van de bak. Zo blijft hij recht staan en blijven de blowerbelts beter heel.


Versie 2007

Voorzien van een hi-helix blower die serieus meer lucht geeft.


Versie 2006

motor2006.jpg (42289 bytes)
Hier is de nieuwe scoop. 2.5 kilo gewichtsbesparing en een stoere blik gekregen.


Versie 2005


 

Als basis voor onze motor gebruiken we nu een Rover Meteor V12. Deze motor is ontwikkeld na de tweede wereld oorlog door de Engelsen. Als basis diende de Rolls Royce Merlin. Deze is aangepast voor gebruik op het land door de autofabriek Rover.

Hij is gebruikt in de Centurion tanks die nog overal ter wereld dienst hebben gedaan.

British Centurion tankcen1.JPG - 59526 Bytes

Standaard had hij zo rond de 650 pk bij een toerental van 2250 toeren. De inhoud is 1649 cubic inch, oftewel 27 liter.

centuri1.JPG (21038 bytes)panzermotor meteor V12.jpg (19613 Byte)

De Centurion tank woog 50 ton! En onze mini maar 950 kilo. Dus moest de motor van ruim 800 kilo wat lichter gemaakt worden.

- Voorkant er af
- achterkant met nokkenasaandrijving, oliepomp, brandstofpomp er af
- koppen afgefreesd, kleppendeksels weggegooid
- carterpan er af
- motorsteunen er af
- koelsysteem en watermantels rond de cilinderbussen er af.
- zuigers en drijfstangen naar het oud ijzer.

Maar ja... dan blijft er niet veel over, dus moest er weer wat bij...

- Pro-charger voor een flinke zucht meer lucht
- lichtere kleppen, met dunnere klepstelen en sterkere klepveren
- titanium dwarsversteviging in het onderblok
- speciaal gemaakte drijfstangen en bouten
- lichtere en beter passende aluminium zuigers
- de compressie verhogen met kortere cilinderbussen (van 1:7 naar 1:9)
- aluminium carterpan
- nieuwe kleppendeksels en voor- en achterkant van de kop.
- 3-voudig oliesysteem met 3 pompen
- 2 traps methanol injectie met drukgeregelde opbrengst.
- luchtklep tussen de charger en de motor met overdrukventiel.
- uitlaten van heel dun rvs
- 2 voudige electronische onsteking met tijdverschil tussen in en uitlaat.
- een derde onstekingstijdstip om te kunnen starten
- motorsteunen
- datalogger om de boel in de gaten te houden.
- 3 plaats koppeling met extra dunne tussenplaten in een titanium bellhousing

en nog heeeeeeeeeel veel kleine dingetjes...

Terug